Soalan Dan Jawapan Oleh Puan. A

on Rabu, 12 Ogos 2009

SOALAN :


Assalamualaikum,


Saya ingin bertanya hukumnya seorang suami yang lebih pentingkan keluarganya (termasuk kakak yang sudah berkahwin, adik yang masih bujang tetapi bekerja) dan bapa yang sentiasa ingin hidup mewah.


Maksud saya, bapa masih kuat untuk berkerja tetapi malas bekerja hanya ingin bergaya cara orang kaya (pakai kereta dan barang-barang berjenama, bermain golf, bergaul dengan orang kaya, makan tempat mewah dan tidak pedulikan soal agama).


Kakak pula mempunyai suami yg malas bekerja tetapi suami saya membantu mereka dengan alasan kasihan tetapi tidak pula ingin memberi nasihat. Adik ipar pun suami ingin membantu padahal masih bujang dan sudah berkerja dengan alasan dia sayangkan adiknya. Saya tidak kisah jika suami mampu dan bersikap adil dgn saya. Saya langsung tidak dipedulikan keperluan saya.


Padahal saya berkerja begitu teruk, ulang alik setiap hari 3 1/2 jam perjalanan, 4 jenis kenderan perlu ditukar utk ke tempat kerja, perlu naik tangga hampir 500 anak tangga setiap hari dan berjalan kaki untuk ke stesen berdekatan. Duit gaji hampir 75% perlu diberi kepada dia. Apa yang saya dapat hanya untuk bayar tambang dan makan saja. Saya betul-betul rasa tertekan. Saya selalu bergaduh pasal keluarganya saja. Tolong jelaskan.


JAWAPAN :


i. Kewajipan suami memberi nafkah kepada isteri dan keluarga termasuklah makanan, pakaian dan tempat tinggal.

ii. Isteri pula diharuskan membantu suami dengan sama-sama mencari pendapatan bertujuan meringankan bebanan suami.

iii. Suami wajib membantu kedua orang tua dan adik-beradik yang memerlukan sebagaimana dia bertanggungjawab terhadap keluarganya sendiri.

iv. Jika benar-benar ingin membantu kedua orang tua dan adik beradik, bantuan boleh diberi dalam berbagai cara bukan semestinya berbentuk kewangan sahaja.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran