Soalan Dan Jawapan Oleh En. B

on Rabu, 12 Ogos 2009

SOALAN :




Saya telah berkahwin. Masalah saya ialah keluarga mertua saya. Isteri saya adalah anak sulung. Ada 7 beradik, yang no.2 lelaki umur 17thn. Bapa mertua saya sekitar 40an dan mak mertua 37thn. Bapa mertua saya malas berkerja dan sekarang buat tak tahu duduk kat rumah dengan alasan duit boleh datang dan kadang katanya dia sakit. Sebelum ni jika ada masalah mak mertua saya pinjam duit kat abang dia. Bapa mertua saya masih mempunyai bapa dan abang, dia yang bungsu.



Masalah nya mak mertua saya sering merunggut kat isteri saya masalah keluarganya dan sering mendesak saya untuk meminjam duit. Bagi saya keluarganya susah kerana tak tahu berjimat dan malas kerja. Pernah saya balik raya bapa mertua saya beli mercun lebih kurang RM50 dan lepas tu mak mertua saya merunggut tak de duit nak hantar anak sekolah dan nak pinjam duit dari saya.



Sekarang ni saya rasa berat nak membantu. Tapi mak mertua saya sering mendesak/memaksa saya dan marah-marahkan saya jika saya tak tolong. Tapi isteri saya diam dan tak pernah memarahi saya.Pada pandangan saya tugas memberi nafkah adalah tanggung jawab suami (bapak Mertua) kepada keluarganya bukannya saya (menantu). Jika dia tak mampu memberi nafkah tanggung jawab bapanya(datuk Mertua). Jika datuk mertua tak mampu adakah tanggung jawab abangnya???. Bagaimana untuk saya mengatasi masalah ini???????.




JAWAPAN :




Berhubung dengan permasalahan yang dihadapi, tuan sebagai menantu haruslah ada sikap Terbuka terhadap mertua. Tuan dinasihatkan agar berbincang dengan bapa dan mak mertua secara bijaksana agar dapat membantu permasalahan tersebut. Sebagai seorang Islam, yang beriman dengan Allah s.w.t, manfaatkanlah ibadat-ibadat tuan untuk mendoakan mereka agar menjalankan tanggungjawabnya terhadap Allah s.w.t dan keluarganya..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran