Lawak : Speaker Masjid

on Rabu, 12 Ogos 2009

Cerita ni benar-benar berlaku. Atok aku ni seorang pendakwah bebas di sekitar negeri Perak sebelum tahun 2000 (kerana dia meninggal dunia pada 5hb Mac 1998). Pada satu malam ketika dia berceramah di Masjid Rapat Setia. Seperti biasa kadang-kadang aku ikut dia pergi kuliah selepas maghrib. Ceramahnya memang berkesan kerana unsur-unsur jenaka diterapkan dalam sesi ceramahnya (atau mungkin dia ni kelakar orangnya).

Malam tu selepas mengucapkan kata-kata penutup sesi ceramahnya dia didatangani oleh pengurus masjid (mungkin tok imam kot) . Sebelum bangkit dari tempat duduknya itu, tok imam tu perlahan-lahan duduk di sebelah tok aku (dengan harapan jemaah lain tidak tahu apa yang diperkatakan itu). Tok Iman itu berkata pada tok aku " Ustaz, Lepas ni kita pergi makan satay". Dengan gaya yang berbisik-bisik itu rupa-rupanya satu masjid dengar perbualan mereka kerana mikrofon di badan tok aku masih belum OFF.

So kami jemaah ada yang ketawa dan ada yang senyum lebar. Kah..Kah..Kah..

Al-fatihah untuk arwah tok aku tu... Kalau diingatkan dia aku mesti nak kuar air mata ni. Tiada pengganti dia kat dunia ni. Dia satu-satunya atok yang aku paling rindu. Harap dapat jumpa di akhirat nanti.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran