AWAS! BAHAYA SIS 8 : Budaya pendakwah atau budaya pengecam.

on Selasa, 6 Oktober 2009

Isu Sister In Islam kelihatan isu bermusim. Tanpa kita ketahui asal usul gerak kerja mereka, kenyataan-kenyataan media rasmi mereka, dalang-dalang disebalik karikatur mereka malah kita mengamuk apabila ada isu-isu tertentu yang disentuh secara biadab oleh mereka.

Sejauh mana kita adalah pendakwah? Siapakah pendakwah? Adakah kita hanya ‘pengecam’ ? Kita kecam kesesatan kenyataan mereka, kita mengeluh dengan kebejatan Islam Liberal, kita melaung perang terhadap gerakan sebegini.

Pernahkah kita berdakwah kepada mereka? Ada yang berbual dengan saya, ada yang memberi SMS, jangan diharamkan SIS sebaliknya perlu didakwah? Persoalan saya, jom lah berdakwah? Sudikah anda berdakwah bersama saya atau ‘kami’? Atau hanya sudi berdegar di kedai kopi?Jika jangan diharamkan, apa tindakan anda pula untuk kekang liberalisasi syariah di Malaysia? Jika kita tidak pernah bersua dengan mereka, berapa kalikah kita mengutus surat peribadi, email atau surat terbuka dakwah kepada mereka? Inilah persoalan di akhirat kelak kepada generasi yang ‘pernah’ ditarbiah untuk berdakwah.

Jika ingin diharamkan, sudahkan anda bersedia dengan kemampuan undang-undang anda? Apakah jalan sah untuk haramkan sesuatu pertubuhan mengikut undang-undang dan perlembagaan kita? Bolehkah dengan mengecam sahaja, sesuatu pertubuhan akan diharamkan.

Dilema 2 kutub pandangan ini, saya melalui Skuad Penyelamat Aqidah mengajak rakan-rakan gerakan Islam, individu pendakwah mahupun NGO Islam untuk berbuat sesuatu bukan sebagai pemerhati bebas sahaja. Kerja semakin bertambah.

Tulisan ini adalah muhasabah untuk SPAQ dan untuk semua umumnya.

SPAQ akan mengutus surat dakwah kepada SIS. SPAQ juga akan mengutus surat galakan kepada JAKIM untuk memobilasikan Majlis Muzakarah Fatwa untuk bersidang kes ini. Kesediaan SPAQ bersama NGO lain sebagai penyokong JAKIM sekiranya tindakan diambil adalah satu tindakan cetusan. Jika Fatwa haramkan aliran Islam Liberal telah ada, ia masih mentah dan belum diwartakan dalam Parlimen dan DUN. Malah galakan SPAQ agar fatwa haramkan SIS selepas siasatan terperinci dilakukan adalah satu tindakan terfokus dan tertumpu untuk hasilkan praktikal yang berguna. Belum ada lagi fatwa haramkan sesuatu pertubuhan di Malaysia selepas Al Arqam.

Muhammad Nuruddin Bashah
Pengerusi Skuad Penyelamat Aqidah (SPAQ)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran