Pilihanraya Kecil. Perayaan Demokrasi Negara

on Khamis, 13 Ogos 2009

Selepas PRU12 yang lalu, BN semakin nampak kejatuhannya. Tidak pernah dalam sejarah (mungkin) mana-mana PRK BN kecundang. Kini bila PRK ada je, BN pasti kalah (kecuali kat sabah serawak). Ada jenis kalah teruk, kalah biasa dan kalah gembira. Kalah gembira ni (kalah dengan majoriti tipis) sebenarnya saja nak sedapkan hati walau hakikatnya tetap kalah. Ini yang dikatakan politik.

Dalam kita menghadapi keghairahan berpolitik ini, para pengundi mestilah bijak. Kali ini biarlah kita bijak memilih bukan bersandarkan emosi semata-mata. Siapa yang mahu kalah dan semua kita pasti mahu menang. Tapi disebalik kemenangan itu apa kesannya pada kita semua. Disini saya ingin menyentuh sedikit pasal PRK Manek Urai. Singkatannya MU (Bukan Manchester United).

Sebagai pengundi muda, kalau aku pengundi di MU aku akan sokong BN. Sokongan aku sesekali tidak menjejaskan kerajaan negeri sediaada dan aku nak lihat janji-janji yang ditaburkan oleh BN semasa berkempen dulu. Tawaran jambatan pada aku memang sangat menarik. Sepatutnya para pemimpin PR pada saat akhir buat tindakan mengejut dengan memberi kemenangan percuma pada pihak BN. Ini dikatakan madu dan racun. Kemenangan itu madu tetapi akan menjadi racun kalau segala janji BN itu tak ditunaikan. Kesan racun tu akan melekat sehingga PRU13 nanti. Percayalah dan yakinkan lah pada rakyat bahawa BN bukannya ikhlas memperjuangkan hak rakyat, tetapi perjuangkan apa yang mereka patut dapat.

Begitu juga dengan PRK Permatang Pasir. Kita tunggu dan lihat mainan pihak BN. Kalau perlu kalah apa salahnya. Adakah menggugat kerajaan Pakatan Rakyat? Kita juga perlukan pembangkang untuk memastikan ada "check & balance" dalam bahasa melayunya "semak dan imbang". Bukan semua dikalangan Pakatan Rakyat bagus. Kalau nak bunuh UMNO ni jangan toreh pisau kat tangannya, tapi letak terus C4 atau hantar je peluru berpandu dari kapal selam monggolia tu.

Kesimpulannya : TIDAK SALAH UNTUK KALAH

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran