Kekayaan Diukur Dengan Kereta

on Khamis, 6 Ogos 2009


Kaya. Kaya. Kaya. Ini bukan cerita pasal kaya roti tu. Kaya yang aku maksudkan di sini adalah kekayaan harta benda. Ianya adalah milik manusia. Semua orang sibuk mencari wang untuk kaya. Banyak sebab untuk menjadi kaya. Mungkin untuk membebaskan diri dari kesusahan. Mungkin untuk menunjuk-nunjuk. Mungkin untuk masa hadapan. Terlalu banyak kemungkinan bagi seseorang untuk menjadi kaya kan.

Tetapi bagaimanakah kita mengukur kekayaan bagi sesorang itu. Semenjak menceburkan diri dalam dunia Internet ini, ramai rakan-rakan bertanyakan ” betul di Internet boleh buat kita kaya?”. Aku tak dapat menjawab soalan ini. Sebabnya aku kurang faham dengan maksud mereka. Apakah kaya yang dimaksudkan?

Aku hanya menjawab aku masih lagi mencuba, dan hasilnya alhamdullilah boleh menampung kehidupan seharian aku. Dan bila di tanya lagi ” siapa yang ajar kau buat kerja-kerja internet ni?”. Aku menjawab aku mencari sumber-sumber yang boleh dipercayai dari internet. Aku membaca kisah orang-orang yang berjaya dengan perniagaan Internet.

Dan di tanya lagi, ” Betul ker? Agak-agak kereta apa yang dieorang pakai eh?”. Bila di tanya soalan begini aku terfikir sejenak. Kenapa soal kereta yang di ajukan. Kenapa tak di tanya bagaimana yang dieorang buat?. Akutak boleh menjawab soalan ini sebab sangsi dengan soalannya.

Semalam aku membuka peti surat rumah aku. Ada satu kertas iklan yang menunjukkan satu company yang membolehkan anda jadi Jutawan. Untuk mengetahui bagaimana, anda hendaklah menelefon nombor yang tertera di iklan tersebut. Tapi apa yang menjadi perhatian aku, gambar-gambar yang ditunjukkan dalam iklan itu adalah gambar-gambar orang yang sudah berjaya.
Apa yang di tunjukkan dalam iklan tu? Gambar orang yang dah berjaya bersebelahan kereta-kereta mewah. Di tambahkan lagi sebelum menyertai program dan selepas berjaya. Satu contohnya dahulu pakai kereta wira dan sekarang pakai kereta BMW. Ada 4 buah kisah dan semuanya menunjukkan kereta mewah masing-masing. Jadi aku pun tertanya-tanya, kekayaan seseorang itu pada keretanya ker?

Bukan itu sahaja, kalau membawa kereta di jalan raya, bila nampak orang pakai kereta besar-besar, kereta mewah, biasanay perkataan yang selalu terkeluar dari mulut kita adalah ” wahh lawa kereta orang tu kan, mesti kaya. Apa business dia kan”. Kenapa eh? Kenapa selalu orang berkata sebegini. Pakai kereta mewah tu akan di anggap kaya. Betul ker kaya?

Pada pandangan aku kekayaan itu tidak boleh di ukur sedemikian rupa. Kalau nak tau betul-betul orang itu kaya, pergi check semua harta benda mereka. baru betul. Kita tak boleh terus cakap “wah orang tu pakai kereta mewah mesti kaya.” Aku tak setuju. Lagi satu pada aku kaya pada harta benda belum tentu mendapat bahagia. Aku lebih tertarik jika orang itu kaya dengan ilmu agamanya. Itu lebih baik kan

http://shaffik.com/2009/02/16/kekayaan-diukur-dengan-kereta/

0 ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger

Bacaan Al-Quran

Listen to Quran